El documental (Els primers) 25 anys de la Fira de les Bruixes, dirigit pel santfeliuenc Pep Pujol, explora el naixement i evolució de la Fira a partir de l’experiència i testimoni de les persones que l’han fet possible des de l’inici. Gairebé tot el veïnat de Sant Feliu Sasserra i rodalia se sentirà identificat amb algun moment del documental, ja que, com queda clar després d’un primer visionat, tothom n’és partícip.
En només un quart de segle, la Fira de les Bruixes de Sant Feliu Sasserra s’ha convertit en una cita ineludible, en un aspecte clau de la identitat del poble, en un esdeveniment multitudinari per entendre la història de la bruixeria al país. Els balls, que acompanyen diferents generacions del poble, ja s’han convertit en una tradició arrelada endins; i les representacions teatralitzades, cada any diferents i sorprenents, però fidels i respectuoses amb la història, provoquen l’emoció de públic i vilatans.
“Jo només coc botifarra i empenyo el carro de les bruixes”, diu un voluntari des de l’origen. D’altres “només” s’ocupen de la parada de les remeieres, i s’han especialitzat a conèixer-ne les propietats, i alguns “només” organitzen l’aparcament. No hi ha tasques menors a la Fira. Els voluntaris són nombrosos, i tots són imprescindibles.
El documental no s’oblida d’homenatjar-los. El documental mostra imatges de com es tira endavant la 25a edició de la fira: les reunions artístiques, les organitzatives, els assajos, la preparació tècnica… Imatges preses des de l’amor a la feina que es fa, filmades per un gran coneixedor de tot el que envolta la fira. La mirada propera, d’estima, de Pujol és la clau del documental.
També és un encert incloure la visió dels primers impulsors de la fira, i la de tots els seus directors artístics, ja que, resseguint les seves trajectòries, s’entén molt bé l’evolució de la fira. La por del primer any, que no es va voler desplaçar el públic al Serrat de les Forques per por de manca d’assistència; les dificultats tècniques, en evolució constant, que van fer que les primeres edicions es representessin fent playback; les millores organitzatives que van incloure la divisió de tasques en comissions; la creació dels balls i l’evolució de les coreografies… Una llarga llista de detalls que mostren amb delicadesa el pas d’un experiment per revitalitzar una fira històrica, al naixement d’una tradició.
La primera projecció es va dur a terme, amb èxit d’assistència, el passat diumenge 27 d’abril. A continuació el podeu visualitzar des del canal de Youtube de la Fira de les Bruixes:
https://www.youtube.com/watch?v=ZE82fllmJ8g&t=3s
Font: Jordi Freixa – Revista La Rella